“Alla ska trivas och växa. Både företagen vi rekryterar åt och individerna vi rekryterar”, säger Madelen Harr,
affärsområdeschef på Recruitive i Göteborg

Recruitive är specialister på bemanning och rekrytering inom kundtjänst, HR, försäljning, ekonomi och administration. Efter en rad framgångsrika år i Stockholm, var det 2017 dags att ta det vinnande konceptet till Göteborg. Här har mottagandet varit varmt.
“Från början var det faktiskt Stockholmskunder som frågade om vi inte kunde hjälpa dem i Göteborg också. Det känns som ett av de finaste betygen man kan få och var den främsta anledningen till varför vi etablerade ett kontor på västkusten”, säger Madelen.
Med en rad stora kunder som Klarna, Bring, Telia och Wayke bland uppdragsgivarna, har Recruitive ändå lyckats behålla sin familjära känsla. Madelen tror att en av Recruitives nycklar till framgång ligger just i de personliga relationerna.


“Vi lär känna våra kunder och blir snabbt deras högra hand. Vi sätter
oss in i våra kunders företagskultur och behov.”
Ibland blir intern personal bortglömd i ett stort bolag, men inte på Recruitive. Madelen betonar vikten av att alla känner sig inkluderade. På Recruitive är alla inbjudna på konferensresor, från rekryteringsassistenter till VD. Och när människor trivs på jobbet, stannar de längre.
“Våra kunder uppskattar att ha en och samma kontaktperson, istället för nya ansikten inför varje ny process. Det gör att vi förstår våra uppdragsgivares behov och utmaningar på djupet”, säger
Madelen.

Flexibilitet och trygghet – inte antingen eller  Recruitive erbjuder tre olika upplägg vid rekryteringsbehov: direktrekrytering, bemanning och bemanna först – rekrytera sen. På så vis finns det alltid en lösning, oavsett om kunden föredrar att anställa eller att hyra in personal. “Vi arbetar långsiktigt, både med kunder och kandidater. Vårt mål är att alla ska trivas och växa,
såväl de företag vi rekryterar åt som de individer vi rekryterar”, säger Madelen.
Hon understryker vikten av att vårda alla relationer och att tänka långsiktigt. Något som kan glömmas bort i rekryteringsföretag där bråttom får ta för stor plats.

“Varje kund är lika viktig för oss. Vi ser varje process som ett
tillsammans-projekt”

“Vi brukar tänka att vi vill rekrytera morgondagens kunder. När allt fungerar optimalt stannar kandidaten vi rekryterat på sin nya arbetsplats och utvecklas där. Plötsligt har samma person ett personalansvar, och kontaktar oss i rollen av kund istället”, säger Madelen.

En bred rekryteringsbas ger bättre resultat Recruitive har en unik och digital ansökningsprocess, som ger ett betydligt bredare urval av kandidater än vid traditionell annonsering.
“Vi erbjuder möjligheten att söka utan cv och vi har en tydlig närvaro i sociala medier. Som komplement till traditionella annonser arbetar vi också mycket med våra nätverk. Resultatet blir ett ovanligt stort urval, vilket ger en högre träffsäkerhet i våra rekryteringar”, säger Madelen.
Recruitives målsättning är att alltid vara det mest innovativa och attraktiva alternativet – både för kunder och kandidater. Madelen betonar vikten av att vara närvarande och hjälpa till genom hela processen.
“Människor är inte skruvar och muttrar. För att matcha rätt individ med rätt position krävs det att man lyssnar.”
“Vi frågar mycket och lyssnar noga. Vi vill hitta bra människor och hjälpa dem att utvecklas. Vi tar ansvar för våra konsulter, och om något inte fungerar finns vi där och hjälper till att hitta en lösning”, säger Madelen.